Pada Hari Sabtu, 10 Oktober 2020 Pawiyatan Panatacara Pamedharsabda Angkatan ke-40 Kabupaten Magelang menyampaikan materi I tentang Budi Pekerti yang disampaikan oleh Bapak H. Modrik Santoso, M.M.Pd.
Adapaun materi sebagai berikut:
BUDIPEKERTI
TEGESING TEMBUNG
Budi - asal saking tembung budh
Tegesipun = emut utawi gumregah.
Puseripun -
pikir,
Sumberipun - batos.
Ingkang makarti : jiwa, pikir, batos.
PEKERTI
Asal saking oyoding tembung sunskrit .
Tegesipun : tindak, makarya, obah.
Ingkang makarti : raga, lair.
BUDIPEKERTI
Pikajengipun ngrembag bab awon saening manungsa.
Ing basa manca saged kajajaraken kaliyan
tembung akhlak, moral.
SIPAT / WEWATEKAN MANUNGSA
MANUNGSA WARGANING BEBRAYAN
Ngadat tatacara ing papan tinamtu mangaribawani
dhateng tindak tandukipun manungsa.
Serat Wulangreh (SS Pakubuwana IV)
“Apan wateke manusa,
titikane ing laku lawan linggih,
solah muna muninipun,
pan dadi panengeran,
kang apinter kang bodho miwah kang luhur,
kang asor miwah mlarat,
tanapi manusa sugih”
MANUNGSA MANDHIRENG PRIBADI (MARDIKA).
> Pribadinipun manungsa duk rikala lair
punika sampun mbekta wewatekan piyambak.
> Wewatekanipun punika tartamtu ugi
kaprabawan dening wewatekaning tiyang sepuhipun.
> Manungsa saged nemtokaken ancasing
gesangipun anut lampahing jiwanipun piyambak.
> Salebetipun nggayuh ancasing gesang boten
kacencang dening pribadinipun tiyang sanes (seje kulit seje anggit).
MANUNGSA KADUNUNGAN
MANUNGSA PUNIKA MARDIKA
KABAGYAN / RAHAJANING MANAH
Kabagyan utawi karaharjaning manah punika saged
kadarbe dening manungsa manawi saged meper hawa napsu
kaangkaramurkan.
Kanthi Sarana :
Sipat - sipat kautamen dipun amalaken ing
gesang sadinten-dintenipun, engga kanthi mekaten pinanggih kaliyan “kabagyan
/ raharjaning manah”
PEPRINCEN KABAGYAN
1.
Kabagyan ingkang arupi kadonyan (Phisycal happiness)
Pikantuk griya, titihan,
asiling makarya, rasukan lsp
2.
Kabagyan ingkang arupi ngelmi, kawruh, ketrampilan
(Intelektual happiness)
Lulus pendadaran, winisuda
sarjana, nampi gelar lsp
3.
Kabagyan ingkang arupi bombonging raos
(Emotional happiness)
Pikantuk pangalembana, nampi
gelar kehormatan lsp
4.
Kabagyan ingkang arupi raharjaning manah
(Spiritual happiness)
Ngamalaken sipat-sipat utami
angudi utamaning gesang.
Phisycal, intelektual, emotional happiness
punika kadarbe karana nampi saking tiyang sanes.
Dene spiritual happiness punika kadarbe, karana
nindakaken amal kesaenan dhateng tiyang sanes.
Ingkang mekaten wau ngemu suraos bilih gesangipun wonten pigunanipun
tumrap bebrayan.
Inggih punika sejatining kabagyan utawi
raharjaning manah.
PIWULANG BUDIPEKERTI
Suka pambyantu ngrembakaning gesangipun putra - putra ing lair lan Batos saking sipat kodratipun, ngancas dhateng subasita
ingkang asipat umum.
Tumraping lare alit, piwulangipun cekap manawi ngulinakaken tindak tanduk ingkang sae
ing pedintenanipun.
Umpaminipun :
Kurmat dhateng Bapa -
Biyung lan priyantun sepuh
sanesipun
Tetulung dhateng kanca -
kancanipun ingkang mbetahaken
Boten nukari rencangipun lsp
Tumrap ingkang sampun diwasa,
kapriyogekaken tumindak samukawis lampah
ingkang sae kanthi kasengaja
antawisipun : siyam, tirakat, lsp.
Panggulawenthah budipekerti kajumbuhaken
kaliyan ngrembakaning jiwanipun putra – putra punika saged kaperang :
1. NGULINA
2. NGRETI
3. NGLAKONI
4. NGRASA
Menawi kajajaraken kaliyan
panggulawenthahing agami Islam, ing
panginten boten beneh kaliyan ingkang kinandhut ing bedhahan :
Syari’at,
Hakekat,
Tarekat lan
Makripat.
GRENJAH / CAK - CAKANIPUN
1. NGULINA
Ngulinakaken putra-putra tumindak
tumuju kautamen manut
pranatan lan ngadat tatacara ingkang
umum utawi kalimrah ing madyaning kulawarga lan bebrayan.
Priyantun sepuh paring patuladhan/dhawuh - putra nindakaken :
Ngulinakaken ngginakaken basa ingkang leres
Ngulinakaken ngormati dhateng ingkang langkung
sepuh
Ngulinakaken tetulung
Ngulinakaken preduli lingkunganipun lsp.
“Gewoonte is twee de natuur”
(Pakulinan punika dados wewatekan
ingkang angka kalih)
SERAT WULANGREH
Padha gulangen ing kalbu, ing sasmita amrih
lantip, aja pijer mangan nendra, ing kaprawiran den kesthi, pesunen
sariranira, sudanen dhahar lan guling.
Dadia lakunireku, cegah dhahar lawan guling,
lan aja a sukan-sukan anganggowa sawatawis, ala watake wong suka,
nyuda prayitnaning batin (Pupuh Kinanthi pada 1-2)
Ing sarehne putra-putra sampun kulina tuwin
sampun ngretos samukawis ingkang sae, mila ingkang sepuh kedah
ngemutaken manawi putra-putra tumindak ingkang boten trep kaliyan pranatan.
2. NGRETI
Ngretos dhateng ingkang nyata lan
ingkang leres.
Para
putra sami saged milah
- milahaken kasaenan lan kosok wangsulipun.
Piwulang ngretos punika
kaetrapaken dhateng putra ingkang sampun saged mikir, mikir dhateng kanyatan, mikir dhateng kawruh kasaenan punapadene ingkang awon menggahing gesang.
Sampun ngantos kandheg wonten ing pakulinan - pakulinan kemawon ananging kedah ngretos teges tuwin tujuwanipun :
>
Ngginakaken basa kanthi leres punika netepi kasusilan lan ngormati tiyang
sanes.
>
Tetulung punika ngemu teges preduli dhateng tiyang sanes.
>
Tansah resikan punika njagi kasarasaning pribadi lan tiyang sanes. lsp
SERAT DARMAWASITA (KGPA MANGKUNAGARA IV)
Luwih lara laraning kang ati, nora
kaya tininggal arta, kang wus ilang piyandele, lipure mung yen turu,
lamun tangi sungkawa malih, yaiku ukumira, wong nglirwakaken tuduh,
ingkang aran budidaya, temah papa asor denira dumadi, tan amor lan sesama.
Kadhuwunge saya angranuhi, sanalika
kadi suduk jiwa, enget mring kaluputane, yen kena putraningsun, aja kadi
kang wus winuni, dupeh wus darbe sira, panci pancen cukup, becik
linawan gaota, kang supaya kayumaning dumadi, manulak mring sangsaya.
3. NGLAKONI
Mesu budi nglelantih tajeming rasa pangrasa sanadyan angel lan awrat cak –
cakanipun (siyam,
tirakat lsp).
Punika satunggaling latihan kangge neter dhiri pribadinipun nyandhet ubaling hawa napsu, angkara
murka, tumunten saged milah :
LOGIKA
- ETIKA -
ESTETIKA
Serat Wedatama (KGPA Sri Mangkunagara IV)
Ngelmu iku kelakone kanthi laku, lekase lawan
kas, tegese kas nyantosani, setya budya pangekese dur angkara.
Basa ngelmu mupakate lan panemu, pasahe lan
tapa, yen satriya tanah jawi, kuna-kuna kang ginilud tri prakara.
Lila lamun kelangan nora gegetun, trima yen
ketaman, sakserik sameng dumadi, tri legawa nalangsa srahing bathara.
4. NGRASA
Ingkang dipun
kajengaken ngrasa, punika sampun damang utawi
dhong saestu dhateng lenggahing pranatan lair sarta katentremaning batos, amargi
sampun cekap anggenipun
nglelantih dhiri sarta nguwaosi moganing pribadinipun piyambak, sarta mapanaken ing pakulinan sarta pangertosanipun (sumeleh).
Ing sarehne sampun sumeleh mila :
Kukuh batosipun boten badhe mangro
tingal lan tidha-tidha.
Boten gonjang-ganjing samangsa nemahi kawontenan ingkang boten utawi dereng dipun prangguli.
Sampun damang
lan dhong dhodhok-selehing
pepenginan sarta samukawis ingkang
nedya dados gora-godhanipun pribadi.
Karana sampun
saged mikir kanthi tanggel jawab ingkang ngyakinaken,
mila boten gampil gonjing
sikepipun, awit kaprabawan
peranganing batosipun, satemah
jejeg imanipun lan manther ancasing sedyanipun ing ndalem nepusi jangkaning gesang.
Ingkang mekaten saged nglenggahi jejering
satriya tama :
1. Nengenaken panembah, emut sangkan paraning dumadi.
2. Budidaya hamemayu hayuning sasama
3. Manjing ajur – ajer
4. Ambeg paramarta
5. Berbudi bawa laksana
Rosing Raos Kenging Winastan Lukitaning Tyas
Raos mujudaken ngengrengan ingkang winahya
dening mripat batos,
tumusipun kacakup ing wardaya
tumunten saged kababar lumantar pakarti nastiti.
Gilir gumantosing raos ingkang
kawengku dening jiwa sanadyan boten kawedharaken mawi tetembungan, saged
dipun gagapi kanthi :
Sarana malihing
wadana
Kedhep
liringing netra
Padhang saha
petenging ulat.
“Janma Limpat Seprapat Tamat”
TULADHA
Kaca benggala ingkang melok saged
katulad pribadinipun pujangga panutup inggih R.Ng Ranggawarsita.
Panjenenganipun teguh wiyana
pribadinipun, senadyan nemahi kawontenan ingkang ngrencana batosipun.
Anggitanipun ingkang asesirah Serat
Kalatidha, suka gambaran kados punapa jejeging batosipun.
Ing ngandhap punika kacuplikaken pada 4, 5, 6,
7 :
4. Dhasar karoban pawarta,
bebaratan ujar lamis, pinudya dadya pangarsa, wekasan malah kawuri, yen pinikir
sayekti, pedah apa aneng ngayun, andhedher kaluputan, siniram banyu lali, lamun
tuwuh dadi kekembanging beka.
5. Ujaring panitisastra,
awewarah asung peling, ing jaman keneng musibat, wong ambeg jatmika kontit,
mengkono yen niteni, pedah apa amituhu, pawarta lalawora, mudhak angraranta
ati, angur baya angiket carita kuna.
6. Keni kinarya darsana,
panglimbang ala lan becik, sayekti akeh kewala, lelakon kang dadi misil,
masalahing ngaurip, wahananira tinemu, mupus pepesthening takdir, puluh-puluh
anglakoni kaelokan.
7. Amenangi jaman edan, ewuh
aya ing pambudi, milu edan nora tekan, yen tan milu anglakoni, boya kaduman
melik, kaliren wekasanipun, dilalah
kersane Allah, begja-begjane kang lali, isih begja kang eling lawan waspada.
SUMBERING BUDIPEKERTI
Menggahing
bebrayan jawi, sumber piwulang budipekerti mekaten kathah sanget, namung kedah
kasaring ingkang kawawas saged migunani lan Murakabi, ingkang
kasanggit minangka sumber piwulang budipekerti :
-
Dongeng
-
Tingalan ringgit
- Sejarah
-
Wiracarita
-
Kasusastran
-
Kitab suci Agami
- Lsp
TATA KRAMI
1. TEGESING TEMBUNG
Tata = aturan, tumata.
Krama = jangkah, tindak - tanduk, sopan
santun.
Tata krama punika aturan utawi tatanan babagan
Tingkah -
laku utawi sopan - santun.
2. KASUSILAN
Kasusilan
= su – sila. Asal
basa sanskerta Cila
Tegesipun
= pakulinan, ngadat tatacara, watak, tandang-tanduk,
tingkah laku, sikep lsp.
Tembung Su asring dipun tegesi
sae.
Susila = solah-tingkah, solah bawa
ingkang sae.
Ethos = ngadat waton Ethikos = kasusilan
Kasusilan = Pathokaning
ngagesang ingkang gegayutan kaliyan
sikep batosing manungsa ingkang sae.
> Tatakrami punika kasusilan
ingkang dipun tindakaken manungsa salebetipun gesang srawung ing
madyaning bebrayan. Tatakrami ngewrat sikep andhap-asor,
unggah-ungguh, udanegara.
> Wewatekaning manungsa punika
kenging katitik saking laku-linggih, solah bawa sarta
muna-muninipun.
3. SARAT SARANANIPUN
BASA
> Unggah-ungguh
Ngginakaken trap-trapaning basa kalarasaken kaliyan ingkang dipun adhepi.
> Udanegara
- Ngginakaken traping tembung jumbuh kaliyan paramasastra.
- Kedaling lesan nedahaken jiwaning priyantunipun.
“Ajining Dhiri Dumunung Ana Lathi”
PEPENGET
Mugi handadosna ingkawuningan bilih
surutipun basa jawi ing madyaning bebryan jawi, pangaribawanipun temtu
badhe mrembet dhateng gisiking wewatekanipun bebrayan jawi piyambak.
Jalaran menggahing bebrayan jawi
mekaten, antawisipun basa jawi kaliyan kasusilan punapadene wewatekanipun tiyang
jawi punika raket sanget gandheng-cenengipun.
JANGKAHING GESANG
Tiyang gesang
punika tartamtu gadhah panjangka, ananging manungsa namung wenang hambudidaya,
menggah pepesthen punika wonten ing panguwaosing Gusti. Pramila kaleksananing
panjangka kedah dipun papag kanthi panjangkah.
Jumangkahipun :
1. Wewatoning gesang : Pangibadah - kaleksananipun kanthi Niyat.
2. Wewarahing gesang : Syariat
- jejegipun kanthi Kapracayan.
3. Wiramaning gesang : Iklas - wujudipun Panarimah.
GEGARANING TUMINDAK
DEDUGA :
Nglelimbang ing samukawis saderengipun tumindak.
PRAYOGA : Nenimbang
ing samukawis pakarti tumuju ing kasaenan.
WATARA :
Menggalih bab ingkang badhe dipun
tindakaken supados mantep.
RERINGA :
Ngempakaken raos pangati -
ati awit ingkang dipun tindakaken
dereng kantenan kawusananipun.
LAMBARANING TUMINDAK
Lila : Tulus iklas tumrap samukawis ingkang
sampun kelampahan, ngantos dipun getuni.
Narima : Raos
panarimah, nampi samukawis ingkang katemben
sinandhang.
Legawa:
Pasrah dhateng pepesthening Gusti, jer
manungsa namung wenang budidaya
Nindakaken
wewangson warisanipun
para leluhur saged mangaribawani raharjaning manah.
Sayektosipun
kamulyaning gesang punika dumunung wonten tentreming
ati.
Manungsa
badhe gesang lana, priyogi tansah ngudi kautamening gesang hanggayuh sampurnaning pati.
PIWULANG ING WULANGREH
DHANDHANGGULA
Tiyang
gesang kedah nyumurupi, tansah ngudi gesang kang sampurna. Priyogi anggeguru
dhateng tiyang ingkang sae martabatipun, sokur angsal tiyang ingkang sampun
mungkul,liripun sampun nyingkur ing kadonyan.
GAMBUH
Tindak ingkang
boten jujur manawi kelajeng-lajeng temtu damel kojur lan boten sae, priyogi
ngupadi pitutur ingkang sayekti. Pitutur leres punika sayektinipun pantes
dipuntiru, nadyan kawedal saking tiyang sudra papa, nanging manawi sae
anggenipun muruk, punika pantes dipunangge.
Wonten
pocapan :
Adigang : ngendel - endelaken dumeh .........
Adigung : ngendel-endelaken kapinteranipun
Adiguna : ngongasaken kuwanenipun
MASKUMAMBANG
Manungsa
kedah emut dhateng sangkan paraning dumadi kanthi sumembah :
Bapa-Biyung : jalaran punika dados
lantaraning tumuwuh.
Marasepuh : jalaran paring kabingahan sarta raos
ingkang sejati
Sedherek
sepuh : jalaran ing benjing ingkang dados
gentosing bapa.
Guru : ingkang suka pitedah
margining kautamen.
Gusti : minangka
sangkan paraning dumadi.
DUDUKWULUH
Tiyang
ngawula punika kedah mantep sarta setya-tuhu. Begja cilaka utawi luhur lan asor
punika sampun pinasthi, pepesthen pepancening badan.
DURMA
Samia
mbanting sarira, cegah nedha lan tilem, supados napsu ingkang ngambra
-ambra suda
saha manah saged lerem, temahan sabarang ingkang dipun kajengaken kalampahan.
Leres,
lepat, awon, sae, begja, cilaka, punika boten sanes saking badanipun
piyambak,
dede saking tiyang sanes.
Mila kedah ngatos-atos lan tansah emut nyingkirana sakathahing durgama.
WIRANGRONG
Samia
marsudi lan ngempakaken weweka, sampun dumeh saged gineman sanadyan namung
sakecap, manawi boten pantes tuwin prenah panggenan lan wekdalipun temtu
mbilaeni. Milanipun tiyang gineman punika kedah ngarah-arah, sampun keladuk,
manawi sampun kelajeng medal, boten kenging dipun tututi.
PUCUNG
Sedherek
punika kedah ingkang rukun, sampun ngantos bebencengan, pindhanipun sampun
ngantos kados kluwak, nalika taksih pucung kempal guyub-rukun, sareng sampun
sepuh buyar pating slebar. Ingkang
sregep lan sae pantes dipun alem, ingkang mlincur pantes dipun
dunung-dunungaken.
MIJIL
Samia dipun
emut, jejering satriya punika kedah anteng jatmika ing budi, ruruh,
wasis ing
sabarang damel, sarta prawira lan weweka ing batin, sampun kirang ing panarimah
dhateng pepesthening badan.
Samia kerep
tetaken, sampun isin-isin ngetingalaken bodhonipun, jer bodho
punika
sangkaning pinter. Milanipun tiyang anem kedah taberi ngupadi ngelmu
sageda
pikekah tetangsuling manah.
ASMARANDANA
Tiyang
gesang wonten ing donya sami angestokna dhawuhing Gusti ingkang
amurba
amisesa jagad saisinipun, sabarang damel kedah emut, nganggea tepa
slira,
sampun sembrana anggenipun tumindak damel.
SINOM
Watakipun
tiyang ingkang utami punika boten ngendhak kapinteraning ngasanes,
saged
migunakaken kagunanipun ingkang sarwa mikantuki, pinteripun dipun aling alingi,
bodhonipun dipun katingal-katingalaken, suka lila dipunwastani boten pinter ing
sasami.
Sabarang
damel ingkang kininten dados sae punika pantes dipun tlatosi kanthi
mantep
madheping manah, boten bosenan, enggal lami mesthi pinanggih, jalaran
sampun
wonten polaning lelampahanipun para leluhur anggenipun nenuwun ing Pangeran sageda
kasembadaning gegayuhanipun.
GIRISA
Anak putu
lair batin sami ngestokna lan nganggea wewarah tuwin wewurukipun tiyang sepuh.
Donganipun
tiyang sepuh” mugi-migi putra wayah sami tinarbukaa nalaripun ing Allah, ngestokaken
pitutur sae, manut-miturut pitedahing tiyang sepuh, jaler-estri manggih
wilujeng suka basuki ing donya tekeng
ngakerat, tebih saking papa-sangsara, atut runtut akekadang, sugih
donya-brana-putra, tulus lestari tan kapegatan tresna, gadhah piyandelan batin,
saged nampi sasmitaning Pangeran, sumerep awon lan sae, pinaringan emut,
tinedahan margi leres, dadosa tepa-tuladhaning agesang”.
SERAT WEDATAMA (Sri Mangkunegara IV)
Minangka
tuladha, nulad
Panembahan Senapati ingkang kapati amarsudi amberat hawa lan napsu, cegah
dhahar lan sare, mesu budi ngudi eninging
tyas
manunggaling cipta, rasa miwah karsa, mulungipun antuka sihing Gusti, sembada
kang sinedya gambauh kang sarwi ginayuh.
Wewarah
arupi paugeraning gesang :
Wirya : Makarya kanthi temen lan
tulus cundhuk kaliyan kekiyatan kuwasisanipun, ngudi raharjaning gesang.
Arta : Makarya kanthi jujur tuwin
taberi, nastiti ngginakaken asiling pakaryanipun.
Winasis :
Mersudi
indhaking ngelmu ingkang murakabi tumrap gesangipun.
Mersudi ngelmu saged
kelampahan kanthi tuwajuh nindakaken
sarengat, ingkang
linambaran niyat. Kencenging niyat kasdu amberat dur angkara
ingkang tansah angreridhu.
Komentar
Posting Komentar